BRF Sätra äng
Bostadsrättsföreningen Sätra Äng i Danderyd, en förening med ungefär 250 lägenheter, har
tidigare haft två förvaltare där man upplevt en hel del problem. Det gick så långt att man under
våren 2019 kände ren desperation kring förvaltarjobbet, och bara ville att någon skulle lösa
problemet.
“Stor skillnad i engagemang och kvalité”
- Vi letade aktivt efter en förvaltare vi kunde lita på, och när vi var som mest desperata fick jag ett reklammejl från Delagott, berättar Mats Fredholm, ordförande i BRF Sätra Äng. Det lät intressant,
och efter ett samtal med en av mina styrelsekollegor, bokade vi snabbt ett möte med dem. Vi kände redan på mötet att det här kunde bli bra, så vi skakade hand direkt och startade vårt samarbete med Delagott.
Fördelen med få kontaktpersoner
Ett problem som ofta uppstår i samarbeten med externa förvaltare är att det är för många kontaktpersoner, vilket försvårar kommunikationen, och det var precis vad Mats hade upplevt under tiden innan Delagott.
- Ett tecken på att saker inte fungerade som det skulle var att vi under tidigare samarbeten med förvaltare hade fått en ny kontaktperson varje år, fortsätter Mats. Och dessutom var det vanligt att man jobbade i olika teams. Det här gjorde att saker och ting föll mellan stolarna, och det var i slutändan ohållbart för oss.
- När vi träffade Mats Frosteman, Delagotts VD, försäkrade han oss om att vi skulle endast ha en kontaktperson, och det har fungerat jättebra. Vi har Mikael Nyström som förvaltare från Delagott, och han är engagerad, och svarar snabbt när man hör av sig. Vi har också Pär Lindau som fastighetsskötare, och han är helt extraordinär. Snabb, engagerad och han hör ofta av sig med lösningar på potentiella problem. Det känns väldigt tryggt att samarbeta med honom.
Högt engagemang och hög service
- Mikael har också hjälpt oss med ett projekt på vår värmeanläggning som har pågått i flera år. Vi har inte haft tid att ta tag i det själva om dagarna, men med hjälp av Micke har vi äntligen gjort framsteg i det komplexa projektet. Det är en enorm skillnad i servicen när det gäller drift och underhåll än vad vi upplevt innan 2019.
- Överlag känner vi oss riktigt nöjda med Delagott. Förutom deras engagemang och snabbhet så har de också ett väldigt simpelt ekonomisystem. Huvudsaken för mig är att det ska vara enkelt, lekman som jag är, och det är lätt att hitta och söka bland fakturor och liknande. Jag skulle rekommendera Delagott till alla föreningar, stora som små, som värderar hög service och högt engagemang, avslutar Mats Fredholm, ordförande i Sätra Äng, Danderyd.