Hur allting började
Mitt namn är Mats Frosteman, och jag är grundare och VD på Delagott. Jag har jobbat med bostadsrättsföreningar i över 30 år. När jag som 27-åring var ekonom på en av de stora bostadskooperationerna föreslog jag att jag skulle driva ett förbättringsarbete inom mitt område. Cheferna gillade den idéen, men när jag skulle avsluta projektet med smörgåstårta och biobiljetter till kollegorna som hade kommit med bra idéer svarade den operativa chefen som jag rapporterade till: ”hur tänkte du nu? Tänk om alla på hela företaget börjar komma med förbättringsidéer, var ska det sluta?” Jag trodde för en sekund att han skojade. Men sådant skojade han inte om, förstod jag snabbt, och insåg att jag var på fel plats. Så jag startade ett eget företag.
Den här händelsen fick mig att inse att BRF-förvaltning är en bransch med stor utvecklingspotential. Det första företaget jag byggde upp, och senare sålde, var ett bemanningsföretag, men 2009 startade jag Delagott. Från fastighetsskötsel och enkel ekonomiservice har våra tjänster successivt byggts ut med underhållsplaner, energieffektivisering och lokala förvaltningskontor.
Jag bestämde mig för att starta Delagott Förvaltning för att jag upplevde att det fanns behov av en privat aktör som erbjuder både ekonomisk och teknisk förvaltning. En aktör som har en helhetssyn över detta, någon som vill dela på det goda arbetet att leda en förening.
2012 startade vi upp vårt första franchisekontor i Täby. Syftet var att arbeta närmre våra kunder och göra kunderna nöjdare. Konceptet var vinnande och idag har vi 10 lokala kontor som ägs av franchisetagare.
2020 har vi över 160 kunder och tar hand om över 9 000 lägenheter. Vi är mer än 35 medarbetare och är i en tillväxtfas. Våra värdeord som vi alltid har med oss i vårt arbete är: tillgänglighet, hjälpsamhet och kostnadsmedvetenhet. Vårt mål är att utveckla ett etiskt och långsiktigt samarbete med våra kunder.
För mig har det alltid varit viktigt att vi behåller den personliga kontakten med våra kunder, även under en tid där mycket digitaliseras och automatiseras. Jag kommer alltid se till kundens bästa, och därför jobbar vi idag både lokalt och digitalt. Det vi aldrig kommer nedprioritera hos oss är den personliga kontakten vi har med våra kunder. Det har vi sett är mycket värdefullt då vi idag har många fina betyg på RECO.
De kommande åren är målet att få fler kunder, fler duktiga förvaltare som driver sina egna förvaltningskontor och vi kommer, baserat på vår förvaltningsfilosofi, hjälpa styrelserna att vaska fram de viktiga frågorna för att föreningen ska fungera riktigt bra. Vi ska hjälpa dem att utreda dessa frågor och erbjuda bra tjänster inom det mesta som gäller föreningens förvaltning.
Historien om namnet Delagott
Jag tror att alla vill bidra. Att tillsammans med andra skapa något bra! Dela på goda idéer, energier och dela på arbeten som ska göras. Delagott! Det är en tanke som har genomsyrat Delagott sedan starten 2009. Starten sammanföll med att min familj blev med hund. En Lagotto som heter Zigge. När vi skulle hitta ett namn till det nystartade förvaltningsföretaget blev vi inspirerade av Lagotto; Delagott. Så det har inte så mycket med kakor, godis eller Göteborg att göra som många tror. Delagott – hitta de goda lösningarna!
Zigge, inspirationen till Delagott namnet.