Vattenskador i fastigheten, vad kan föreningen göra?
Att vattenskador uppstår i en bostadsrättsförening är nästan oundvikligt. Det kan vara svårt att förutspå när det kommer ske och oftast är en vattenskada sällan begränsad till endast en lägenhet. Det finns dock väldigt mycket en förening kan göra för att minimera risken för vattenskador, framförallt finns det rutiner de kan följa för att säkerställa att skadan hanteras på rätt sätt när olyckan väl är framme.
Det kan finnas rostiga rör, ske misstag vid installationer, göras otillåtna renoveringar, kylskåp som går sönder, små läckage som pågått under en lång tid. Listan kan göras lång över orsaker till varför en vattenskada sker.
Innan olyckan är framme så är det bra att veta hur ni ska gå tillväga:
- Stoppa vattnet -Ta reda på hur vattnet stängs av. Kan det göras direkt i lägenheten av den boende eller måste styrelsen/fastighetsskötaren göra det?
- Felanmäl - Om vattnet måste stängas av av styrelsen/fastighetsskötaren så är det viktigt att dessa informeras omgående.
- Kontakta försäkringsbolaget - Både den boende och föreningens försäkringsbolag ska som regel kontaktas.
- Hur ser ansvarsfördelningen ut - Vad ska föreningen stå för och vad ska den boende stå för?
- Vem beställer reparationen - Vilken entreprenör ska användas? Oftast har försäkringsbolagen egna entreprenörer och vad gäller om den boende till exempel vill passa på att renovera badrummet?