Bättre koll på ekonomin i er BRF
Vi säkerställer att er bostadsrättsförening har full koll på ekonomin. Vi ser till att avgiftsavier skickas ut till era medlemmar och tillhandahåller en kundportal där ni själva får god överblick ifall någon avi inte är betalad. I kundportalen kan även era styrelseledamöter ta ut listor på era medlemmar/hyresgäster, ta fram röstlängder, spara dokument, skicka in utlägg och mycket mer.
Utöver det sammanställer vi budgetförslag inför kommande verksamhetsår och jobbar igenom det med er styrelse. Vi följer sedan upp budgeten kvartalsvis och analyserar större avvikelser för att spara kostnader och förbättra de tjänster ni köper in. Från budget till bokslut, helt enkelt. I vårt arbete håller vi även koll på att föreningen får in de intäkter som behövs för verksamheten. Vi hjälper er att skapa en stabil ekonomi.
Personlig och nära kontakt
Som kund hos Delagott får ni en personlig kontakt med både en ekonomisk förvaltare samt en administrativ förvaltare som blir experter på just er förening. Den ekonomiska förvaltaren finns alltid tillgänglig för styrelsen när det kommer till föreningens ekonomi, och ansvarar för bokföring, budget, bokslut med mera. Varje kvartal får också styrelsen en kvartalsrapport med kommentarer från sin ekonom om det är något speciellt de bör tänka på.
Den administrativa förvaltaren avlastar styrelsen med alla medlemsärenden och agerar efter de rutiner som ni önskar när det kommer till tex medlemskapsansökningar, andrahandsansökningar, påminnelser med mera.
Ingår i den ekonomiska förvaltningen:
- Löpande bokföring
- Kvartalsrapporter som skickas ut tillsammans med kommentarer
- Budgetförslag
- Bokslut och årsredovisning
- Löpande uppdatering av medlems- och lägenhetsförteckning inkl överlåtelse- och panthantering.
- Kvartalsvis avisering av hyror och avgifter
- Påminnelsehantering
- Avisering av tillägg och vidarefakturering
- Kontering av leverantörsfakturor med digital attest för styrelsen.
- Veckovis betalning av leverantörsfakturor
- Årligt utskick av kontrolluppgifter
- Inkomstdeklaration och skattebetalningar
- Medlemsservice/kundtjänst
- Utbetalning av löner och arvoden
- Portal för medlemmar, hyresgäster och styrelse
- Ekonomisk frågeservice för styrelsen
Utöver detta kan vi även hjälpa er med:
- Debitering av IMD-avläsning
- Avisering, registrering, kontraktskrivning och köhantering av parkeringsplatser
- Momsregistrering
- Månadsrapporter istället för kvartalsrapporter
- Arkivering av pärmar
- Kreditupplysningar
- Juridisk rådgivning
- Hyresförhandlingar hyresrätter
- Optimera försäkringar
- Bevaka avtal
- Långtidsprognos
- Förhandla räntor
- Delagott-appen